W okresie wakacyjnym coraz więcej osób wybiera się na urlop, podróżując samolotem. Zdarza się jednak, że lot jest opóźniony albo, co gorsza, odwołany. Kiedy możemy ubiegać o odszkodowanie od linii lotniczych i biur podróży?
Prawo do opieki i pieniądze
W przypadku podróżowania po krajach Unii Europejskiej bądź rozpoczęcia podróży w kraju trzecim, a wylądowania w Unii, sytuacje takie uregulowane zostały w przepisach unijnych. I tak, gdy przewoźnik ma uzasadnione powody do uznania, iż lot będzie opóźniony o
- dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500 kilometrów,
- trzy lub więcej godzin dotyczących wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów pomiędzy 1 500 a 3 500 kilometrów,
- cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów niż określone powyżej,
pasażerom przysługuje tzw. prawo do opieki poprzez otrzymanie bezpłatnych posiłków i napojów w ilościach odpowiednich do czasu oczekiwania. Natomiast, gdy czas odlotu nastąpi co najmniej dzień po terminie, wtedy przewoźnik winien zapewnić zakwaterowanie w hotelu, a także transport pomiędzy lotniskiem a miejscem noclegu. W przypadku dotarcia do miejsca docelowego z ponad 3-godzinnym opóźnieniem, a także w razie odwołania lotu, pasażerom przysługuje odszkodowanie w wysokości:
- 250 € dla lotów do 1500 km,
- 400 € dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów od 1 500 do 3 500 kilometrów,
- 600 € dla wszystkich innych lotów niż te określone powyżej, tj. o długości powyżej 3 500 km.
Jeżeli pasażerom zaoferowano alternatywny lot, gdzie czas dotarcia do miejsca docelowego nie różni się od pierwotnie zakładanego, przewoźnik może pomniejszyć odszkodowanie i wypłacić sumę o połowę mniejszą. Pasażer ma również możliwość żądania zwrotu kosztów biletów lotniczych w ciągu 7 dni, za całość bądź część podróży, która nie doszła do skutku, ale i takiej, która już się odbyła, lecz okazała się bezcelowa.
Należy pamiętać, że odszkodowanie nie będzie przysługiwało, gdy przewoźnik wykaże, iż opóźnienie nastąpiło z uwagi na zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności i z przyczyn od niego niezależnych. Również wtedy, gdy osoba podróżująca zostanie poinformowana o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie przed planowanym czasem.
Odszkodowanie od biura
W przypadku podróży zorganizowanej przez biuro podróży, turysta może dochodzić od niego odszkodowania, a także zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Często po dotarciu na miejsce okazuje się, że warunki znacznie odbiegają od tych oferowanych przez biuro. W takiej sytuacji należy wystąpić do biura podróży z roszczeniem finansowym za niezapewnienie warunków prawidłowych i zgodnych z zawartą umową oraz utratę przyjemności z wypoczynku. Reklamację należy złożyć jak najszybciej, już w trakcie trwania wyjazdu, wskazując dokładnie uchybienia. Warto załączyć dowód w postaci zdjęć bądź nagrań ukazujących nieprawidłowości, a także powołać świadków. Biuro podróży ma 30 dni na pisemne ustosunkowanie się, a gdy tego nie uczyni, uważa się, że uznało roszczenie za uzasadnione.
Agata Antoniak
Pracownik ds. prawnych
Pretorius